دکتر در روش آنژیوپلاستی بالونی را که همانند یک بادکنک کوچک می باشد را به طور موقتی در قسمتی که شریان عروقی گرفتگی دارند، به مدت چند ثانیه قرار می دهد و آن بالن را باد می کند تا رگ های بسته شده به طور کامل باز شود؛ پس از انجام دادن این جراحی، رگ فرد باز می شود و به روند اصلی خود بر می گردد اما در بیشتر موارد نیز برای جلوگیری کردن از مسدود شدن دوباره، از یک فنری به نام استنت استفاده می شود که باید در رگی قرار بگیرد که دچار انسداد شده است.

در واقع این که یک فنر در رگ قرار بگیرد، کار بسیار ساده ای هم نیست، در بعضی از افراد پس از کار گذاشتن فنر در رگ، خون به طور حادی لخته می شود که در چنین شرایطی دکتر مجبور می شود فرد بیمار را دوباره به اتاق آنژیوگرافی منتقل کند و آنژیوپلاستی انجام دهد؛ برخی مواقع این اتفاق منجر به مرگ فرد می شود؛ در این شرایط اضافه کردن مایعاتی که باعث رقیق شدن خون می شود، بهترین کار است.

آنژیوپلاستی چه خطرات و عوارضی در بر دارد؟

آنژیوپلاستی نیز مانند روش های درمانی دیگر با مشکلات و عوارضی ممکن است همراه باشد که آن ها به شرح زیر می باشند و باید شما پیش از انجام نسبت به این عوارض اطلاعات کافی داشته باشید :

  1. تنگ شدن مجدد عروق : با انجام دادن آنژیوپلاستی بدون این که فنر گذاشته شود، امکان تنگ شدن دوباره عروق، ۳۰ درصد از موارد موجود بیشتر می باشد؛ استنت (فنر) نیز به دلیل کاهش یافتن میزان تنگی مجدد عروق رواج یافته است؛ استنت های لخت فلزی میزان تنگ شدن دوباره عروق را تا حدود ۲۰ درصد کاهش می دهند و استنت هایی که دارو را آزاد می کنند، از تنگ شدن مجدد عروق تا میزان ۱۰ درصد می کاهند.
  2. لخته های خونی : ممکن است لخته های خون در داخل استنت حتی پس از انجام دادن فرآیند نیز به وجود آیند؛ این لخته ها می توانند موجب بسته شدن عروق شوند و حملات قلبی رخ دهد؛ در این مورد مصرف کردن آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس )، پراسوگرل یا داروی دیگری که منجر به کاهش یافتن خطر لخته خون می شوند، بسیار مهم اند؛ باید از دکتر مورد نظر خود در رابطه با مدت زمانی که این گونه داروها باید استفاده شوند حتما سوال کنید.
  3. خونریزی : این امکان وجود دارد که در ناحیه پا یا بازو و در هر قسمتی که کاتر قرار گرفته است خونریزی رخ دهد؛ این مسئله برخی مواقع موجب به وجود آمدن کبودی می شود اما گاهی اوقات خونریزی بسیار شدید اتفاق می افتد و ممکن است که فرد نیازمند انتقال خون یا جراحی باشد.

برخی عوارض دیگر از جمله آسیب رسیدن به عروق کرونری، حمله قلبی، آسیب رسیدن به کلیه ها، سکته و ریتم غیر طبیعی قلب ممکن است پس از آنژیوپلاستی رخ دهد که با کمک بهترین دکتر قلب در تهران این عوارض به حداقل می رسد.

آنژیوپلاستی برای چه کسانی موثر است؟

آنژیوپلاستی روشی است که نمی تواند برای همه افراد مفید واقع شود؛ در صورتی که سرخرگ اصلی که وظیفه اش رساندن خون به سمت چپ قلب است، دچار گرفتگی گردد، یا زمانی که ماهیچه قلب فرد بیمار بسیار ضعیف باشد یا اگر چندین رگ خونی دچار مشکل و عیب شوند، در این صورت جراحی بای‌پس سرخرگ‌های کرونر می تواند جایگزینی برای آنژیوپلاستی در نظر گرفته شود.

در جراحی ذکر شده، از یک رگ خونی که از بخش دیگر بدن بیمار برداشته شده، استفاده می شود تا جراح بتواند رگی را به صورت کنار گذر در ناحیه ای که گرفتگی سرخرگ رخ داده است، قرار دهد؛ زمانی که بیمار به بیماری دیابت مبتلا باشد یا گرفتگی‌های بسیار زیاد در سرخرگ‌هایش داشته باشد، این امکان وجود دارد که جراح مورد نظر، جراحی بای‌پس سرخرگ کرونری را به فرد توصیه نماید.

اگر در شهر تهران ساکن هستید و می خواهید برای حل برخی مشکلات قلب خود از روش آنژیوگرافی استفاده کنید، می توانید به مقاله بهترین دکتر آنژیوگرافی در تهران مراجعه نمایید.

پیش از آنژیوپلاستی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

شب پیش از انجام آنژیوپلاستی باید شما به برخی نکات و توصیه ها توجه کنید تا مشکلی در روز جراحی برای شما رخ ندهد که این نکات به شرح زیر اند :

  • داروهای فعلی خود را به طور دقیق زیر نظر بهترین دکتر آنژیوپلاستی در تهران مصرف کنید زیرا مصرف خودسرانه برخی داروها مانند دارو دیابت، ضررهایی در بر دارد.
  • داروهایتان را حتما با خود به بیمارستان ببرید و با مقدار کافی آب بنوشید.
  • شب پیش از آنژیوگرافی باید در بیمارستان بستری شوید و پس از اتمام نیز باید فردی از آشنایان شما را به منزل برساند، پس برای این موارد برنامه ریزی کافی داشته باشید.
  • شش الی هشت ساعت پیش از عمل نباید چیزی بخورید.

پس از آنژیوپلاستی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در صورتی که پس از آنژیوپلاستی علائمی که در گذشته داشتید مانند نفس تنگی یا درد قفسه سینه دوباره به سراغتان آمد، به دکتر مورد نظر خود حتما مراجعه کنید؛ در صورتی که درد در قفسه سینه بسیار شدید بود یا دردی دارید که به نیتروگلیسرین پاسخ ندهد، باید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید؛ به طور کلی باید برای مراقبت کردن و حفظ سلامت خود بعد از آنژیوپلاستی به برخی نکات و توصیه های مهم توجه نمایید که این نکات در ادامه ذکر می شوند :

  • پزشکان متخصص توصیه می کنند تا از استعمال دخانیات دوری کنید.
  • وزن خود را متعادل نگاه دارید.
  • دیابت، فشار خون و موارد این چنینی را همیشه کنترل کنید.
  • کلسترول خون خود را پایین بیاورید.
  • هر روز به طور مرتب ورزش کنید.
  • تا یک هفته پس از این عمل، استراحت کنید و فعالیت های روزمره خود را بعد از این تایم انجام دهید.
  • تا 24 ساعت از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.
  • حتما باید فردی را به همراه خود داشته باشید تا مراقبتان باشد.
  • پس از آنژیوپلاستی از رانندگی کردن خودداری نمایید تا زخم های شما کاملا ترمیم شود.
  • دست کم تا مدت ۲ روز پس از آنژیوپلاستی استحمام نکنید یا تا مدت طولانی سرپا نایستید و پیاده روی نکنید.
  • در صورتی که در محل ورود کاتتر خونریزی و تورم مشاهده کردید و تب که علائم عفونت است را داشتید. سریعا به دکتر مورد نظر خود اطلاع دهید.
  • پس از استنت گذاری باید دست کم تا مدت ۳۰ روز از انجام ورزش های شدید خودداری نمایید.
  • پس از استنت فلزی دست کم تا ۴ ماه نباید MRI انجام دهید.

هزینه آنژیوپلاستی در تهران چه مقدار می باشد؟

در صورتی که بخواهید در شهر تهران آنژیوپلاستی انجام دهید باید هزینه ای را بپردازید که این مبلغ به موارد مختلفی از جمله مهارت دکتر، موقعیت مکانی مطب یا بیمارستان مورد نظر، بیمه قراردادی شما و غیره بستگی دارد که اگر شما می خواهید در این باره اطلاعات کافی کسب کنید، می توانید به سایت ما مراجعه کنید و پاسخ سوال خود را بیابید.

در ضمن اگر می خواهید در رابطه با هزینه های انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در شهر های دیگر مطلع شوید، می توانید به مقاله بهترین دکتر آنژیوگرافی در ایران یا بهترین دکتر قلب در ایران مراجعه کنید.

پس از آنژیوپلاستی نیاز به استنت گذاری است؟

بیشتر کسانی که آنژیوپلاستی انجام داده اند، نیاز دارند که استنت نیز در شریانی که مسدود شده اند قرار دهند؛ به طور معمول پس از این که از طریق بالون شریان باز شدند، استنت گذاری انجام می گیرد؛ استنت می تواند باعث حفاظت از دیواره شریان شود که در این صورت شریان ها مجددا تنگ نمی شوند؛ استنت شباهت بسیار زیادی به سیم حلقه ای بسیار کوچک دارد؛ نحوه استنت گذاری به شرح زیر است :

  • محل قرار گیری استنت، دور بالون و سر کاتتر است و به درون شریان قلب می رود تا به گرفتگی آن برسد.
  • در ناحیه گرفتگی، بالون باز می شود و استنت برای این که درون شریان گیر بیفتد، کش می آید.
  • استنت می تواند به طور دائم در شریان بماند تا شریان باز نگه داشته شود و خونرسانی قلب بهبود یابد؛ گاهی اوقات نیاز به بیش از یک استنت است.
  • در صورت قرار گیری استنت در ناحیه مورد نظر، بالون و کاتتر خارج می شوند و عکس های بیش تری گرفته می شود تا خونرسانی بهتر مشاهده گردد؛ در انتها باید کاتتر کاملا خارج شود تا جراحی به پایان برسد.

کلام آخر

در مقاله امروز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما را با موضوع آنژیوپلاستی قلب آشنا کنیم و در ضمن 10 تا از بهترین دکتر آنژیوپلاستی در تهران را به شما معرفی کردیم تا بتوانید با خیالی آسوده و راحت بیماری قلبی را درمان کنید.

از این که تا انتهای مقاله امروز با ما همراه بودید از شما بسیار متشکریم و در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با آنژیوپلاستی قلب دارید می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید. لازم به ذکر است، در صورتی که از سایر مشکلات مرتبط با سلامتی و درمانی رنج می برید، پیشنهاد می کنیم با مراجعه به سایت تاپتنا، به متخصص مربوطه مراجعه نمایید.