گل محمدی به عنوان گل سرخ نیز شناخته می شود و نوعی گل رز است که در فصل بهار برای تهیه گلاب از آن استفاده می شود . فواید روغن گل سرخ برای بدن بسیار است. فواید روغن گل سرخ شامل نشاط آوری، ضد تب،ضد عفونت، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، مسهل صفرا،یبوست و… می باشد.

روغن گل سرخ در رایحه درمانی ( آروما تراپی ) مورد استفاده قرار می گیرد. روغن گل سرخ از بخار دادن گلبرگ های تازه به دست می آید که حاوی ترکیباتی مانندسیترونلول، سیترال، کارون، استات سیترونلیل، اتانول، فارنسول، متیل اُژنول، نرول، نوتانول می باشد. در این مقاله به برخی از فواید روغن گل سرخ می پردازیم.

فواید روغن گل سرخ

1 . تسکین التهاب : از جمله فواید روغن گلسرخ می توان به این نکته اشاره کرد که این روغن پرفایده می تواند التهاب را تسکین داده و حال بیماران دچار تب بالا را بهبود بخشد . استفاده از این روغن در دیگر موارد التهاب ناشی از عفونت های میکروبی، بلعیدن مواد سمی، سوءهاضمه و کم شدن آب بدن نیز مفید است . از دیگر فواید روغن گل سرخ می توان به تسکین بیماری ها و مشکلاتی مانند رماتیسم و آرتروز، نقرس و تب اشاره کرد .

2 . مقابله با افسردگی : مصرف روغن گل سرخ خلق و خو را بهبود بخشیده و عزت نفس ، اعتماد به نفس و قدرت ذهنی را بهبود می بخشد. علاوه بر این از جمله فواید روغن گل سرخ می توان به این اشاره کرد که برای درمان افسردگی نیز مفید است. استفاده از این روغن برای دور کردن افسردگی و اضطراب بسیار کارآمد بوده و به همین دلیل مصرف آن اغلب اوقات توسط متخصصین آروما تراپی توصیه می شود . روغن گلسرخ را می توان برای تسکین اعصاب و آرام کردن سیستم عصبی استفاده کرد .

3 . درمان زخم : یکی از فواید روغن گل سرخ درمان زخم است و برای کسانی مفید است که به ظاهر خود اهمیت می دهند. روغن گل سرخ ضدعفونی کننده قوی ای بوده و اگر آن را روی پوست خود بمالید، به درمان زخم ها و جلوگیری از عفونت کردن آن ها کمک می کند. به جای لوسیون های ضدعفونی کننده معمولی برای درمان زخم هایتان می توانید از این روغن استفاده کنید .

روغن گل سرخ باعث می شود که جای زخم، علائم جوش و آبله به سرعت کمرنگ شود. فواید روغن گل سرخ باعث می شود که زخم های ناشی از جراحی، ترک های پوستی مرتبط با بارداری و زایمان کاهش و بهبود پیدا کند.

4 . ضد اسپاسم : روغن گل سرخ، اسپاسم را در سیستم تنفسی، روده و اسپاسم های عضلانی کاهش داده و به خوبی تسکین می دهد. این روغن به خوبی در درمان تشنج، کشیدگی عضلات، گرفتگی و وبای تشنجی موثر است.

5 . حفاظت از بدن در برابر ویروس ها : از آن جایی که حفاظت از بدن در برابر ویروس ها کار سختی است چرا که ویروس ها دائما جهش پیدا کرده و سیستم ایمنی بدن شما را فریب می دهند و باعث ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند، راه حل این مشکلات این است که از عاملی استفاده کنید که بتواند مانند یک سپر دفاعی در برابر انواع ویروس ها عمل کند. مطالعات نشان داده است که روغن گل سرخ می تواند در برابر بسیاری از عفونت ها از بدن محافظت کند.

6 . تسکین درد : روغن گل سرخ از آن جایی که مهارت خوبی در تسکین درد دارد، معروف است و به طور گسترده برای درمان سر درد، دردهای عضلانی و حتی آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید منطقه ی درد را با این روغن ماساژ دهید تا از فواید روغن گل سرخ بهره ببرید. علاوه بر این می توانید با استفاده از حمام بخار از روغن گل سرخ برای تسکین درد روماتیسم نیز استفاده کنید. خواص ضد التهابی این روغن باعث می شود که برای دردهای ناشی از رگ به رگ شدن و درد مفاصل مفید واقع شود.

7 . درمان مشکلات پوستی : روغن گل سرخ به علت قدرتی که در تسکین ادن پوست دارد، شناخته شده است. شما می توانید لوسیون و یا کرم هایی را بخرید که در آن ها این روغن به کار رفته است و یا به جای خرید آن ها می توانید قبل از استفاده از کرم و یا لوسیون مورد نظرتان چند قطره روغن گل سرخ را در آن بچکانید.

8 .تصفیه کننده ی خون : روغن گل سرخ سموم را دفع و خنثی کرده و خون را تصفیه می کند. وقتی خون تان تصفیه شده و عاری از سموم باشد، از اتفاقاتی مانند راش پوستی، جوش، زخم، بیماری و اختلالات پوستی که ناشی از وجود رادیکال های آزاد است و سرطان و بیماری های قلبی و عروقی دور می مانید

9 . فواید روغن گل سرخ برای پوست : روغن گلسرخ خواص زیادی برای بدن و سلامتی دارد. خواص ضد میکروبی و خواصی که این روغن در آروما تراپی از خود نشان داده است دلایل خوبی است برای آن که چند قطره از این روغن را در لوسیون و کرم های تان بریزید. اگر از آکنه رنج می بریدیک قطره از روغن گل سرخ را روزی 3 بار روی آکنه هایتان مالش دهید. حتما برای این کار از پنبه ی استریل شده استفاده کنید. اگر فکر می کنید قدر ضدمیکروبی آن برای شما زیاد است می توانید آن را با کمی روغن نارگیل رقیق کنید.

10 . درمان سر درد : قطره ای روغن گل سرخ را روی دست تان بمالید و سپس برای یک دقیقه آن را جلوی دهان و بینی تان نگه دارید و روغن معطر را استشمام کنید. علاوه بر این می توانید یک قطره روغن گل سرخ را به صورت موضعی روی قسمت های دردناک سرتان بزنید.

11 . از بین بردن ترک های پوستی : برای از بین بردن ترک های پوستی، می توانید 3 تا 4 قطره از این روغن را به همراه 20 میلی لیتر از روغن بادام و 5 میلی لیتر از روغن جنین گندم مخلوط کرده و به منطقه ی دارای ترک به خوبی ماساژ دهید.

12 . مبارزه با پیری زودرس : این روغن باعث عقب افتادن پیری زودرس شده و همچنین مشکل تیره شدن رنگ پوست را نیز برطرف می کند . برای استفاده از این روغن پرفایده می توانید چند قطره از این روغن را روی یک پنبه استریل بزنید و آن را روی پوست تان بمالید.

13 . آرامش بخش : خواص آرامش بخش روغن گل سرخ می تواند به رشد مو نیز کمک کند. از آن جایی که ریزش مو و استرس با هم مرتبط هستند، می توانید روغن گل سرخ رقیق شده را کف دست تان بریزید و به مدت 30 ثانیه و بیش تر آن را استشمام کنید. می توانید از روغن گل سرخ را در آروماتراپی و مبارزه با استرس بهره ببرید

14 . برطرف کردن مشکلات پوست سر : اگر به مشکلات جدی در پوست سرتان موجه هستید، از روغن گل سرخ استفاده کید. روغن گل سرخ باعث کاهش التهاب شده بنابراین می تواند تورم، شوره ی سر و پسوریازیس و مشکلات دیگر را نیز تا حدودی برطرف کند. از دیگر فواید روغن گل سرخ می توان به خواص ضد ویروسی، ضدعفونی کننده و ضد باکتریایی اشاره کرد که برای پوست و مو مناسب است.

به همین علت می تواند یک داروی مناسب برای کف سر نیز باشد. مواد مهم موجود درروغن گل سرخ عبارت اند از سیتررونلال که عطر موجود در روغن را ایجاد می کند و فنیل اتانول، که دارای خواص ضد میکروبی هستند.

15 . موها را مرطوب می کند : روغن گل سرخ می تواند به حفظ رطوبت مو و درمان کم آبی مو ها نیز کمک کند. روغن گل سرخ از آن جایی که خواص ضد التهابی دارد، می تواند به اختلالات پوست سر و مشکلات پوستی نیز کمک کند. به علاوه این روغن دارای عطر ملایمی است که با مصرف آن ها بر روی مو، عطر ملایمی دارد که بسیاری از افراد از آن لذت می برند.

16 . درمان مشکلات تنفسی : استنشاق بوی روغن گل سرخ باعث رفع گرفتگی بینی شده و برای درمان آلرژی دستگاه تنفسی، سرماخوردگی، گلودرد، آنفولانزا نیز مفید است. خواص ضدعفونی کننده ایم روغن باعث می شود که برای درمان عفونت دستگاه تنفسی نیز مفید باشد.

17 . روغن گل سرخ قابض است : یکی از فواید روغن گل سرخ قابض بودن آن است، این روغن لثه ها را تقویت کرده و علاوه بر این رنگ پوست را بهبود بخشیده و به سفت شدن آن نیز کمک می کند. خواص این روغن باعث می شود تا مشکلات زود هنگام دندان و مو، از دست دادن استحکام روده، چین و چروک و شل شدن ماهیچه های ناحیه ی شکم و باقی اندام ها به سراغ تان نیاید.

18 . علائم یائسگی را کاهش می دهد : محققان در طی مطالعاتی 25 زن یائسه را برای ماساژ گرفتن با چند نوع روغن معطر مانند اسطوخدوس، روغن گل سرخ و روغن معطر گل و روغن شمعدانی ، انتخاب کردند. بعد از گذشت 8 هفته شرکت کنندگانی که این ماساژ را دریافت کرده بودند پیشرفت قابل توجهی در کاهش علائم یائسگی را مشاهده کردند.